Ga naar de inhoud
Terug naar overzicht

Jos - Vrachtwagenchauffeur & OR-lid

Bij Bakker sinds: 2014

Hoe ben je bij Bakker terechtgekomen?

Ik begon in 2013 via een uitzendbureau als chauffeur bij Bakker. Toen de andere uitzendkrachten na de drukke feestdagen Bakker weer verlieten, mocht ik blijven! Want waar mijn collega’s onze enorme twin deck (een enorme trailer waar wel 86 rolcontainers in passen) wat intimiderend vonden, zag ik het als een uitdaging. Ik vond het wel leuk, dus werd er na de vakantie gevraagd of ik wilde blijven! In 2014 tekende ik mijn contract.

Wat vind je het leukste aan je werk? Waar krijg je energie van?

Ik hou van de vrijheid die je krijgt als chauffeur. Stel je voor: je dag begint in alle vroegte. Het is nog pikkedonker en je bent bijna helemaal alleen op de weg. Er ligt een dauwdeken over de velden heen. Af en toe zie je een koe of een schaap. Langzaam wordt het licht. Je voelt de wereld ontwaken. Dat is toch het mooiste dat er is?

Verder vind ik het persoonlijke contact met het winkelpersoneel van de Coop supermarkten heel leuk. We kennen elkaar onderhand en ze zijn altijd blij om me te zien! Daarnaast krijg ik veel voldoening wanneer ik door de supermarkt loop en mag denken “deze producten liggen door mij in de supermarkt; door mij hebben mensen te eten”.

Waar ben je trots op?

Ik lever betekenisvol werk. Samen met mijn collega’s bevoorraad ik 350 Coop supermarkten door het hele land. De supermarktmedewerkers hebben elke keer weer een big smile op hun gezicht als ik kom. Daarnaast ben ik OR-lid en kan ik dus zeggen dat ik ook voor mijn collega’s een belangrijke rol heb binnen Bakker Logistiek. Daar ben ik trots op.

Hoe is het om OR-lid te zijn?

Het is uitdagend! Je krijgt een kijkje in de keuken van het bedrijf; dieper dan andere werknemers. Het is aan ons de taak om binnen het belang van het bedrijf zo goed mogelijk de belangen van de medewerkers te behartigen. Die balans vinden kan een serieuze uitdaging zijn. Het is heel interessant om op alle fronten zaken mee te krijgen: niet alleen van de chauffeurs, maar ook van het kantoor, magazijn, management, directie… Gelukkig hebben we naast alle serieuze zaken ook veel lol samen en krijg ik veel voldoening uit de oplossingen waar we mee komen. Voor zaken als het pensioen- en AVG-reglement, maar ook de kledinglijn, is het ons gelukt om een oplossing te verzinnen die voor beide kanten werkt. Dat voelt goed.

Waar heb jij je in ontwikkeld? Waar ben je goed in?

Communiceren. Dat is heel belangrijk bij het werk dat ik doe. Zo heb ik bijvoorbeeld contact met planners, maar ook met andere collega’s voor zaken m.b.t. de ondernemingsraad. Zo kan ik dus informeel communiceren en mijn identiteit behouden, maar ook formeel communiceren wanneer dat nodig is.

Natuurlijk heb ik ook veel geleerd over juridische zaken, zoals voor de CAO, het AVG en het pensioen. Dat is allemaal gigantisch veel werk, maar ik heb er nu ook meer verstand van dan de gemiddelde chauffeur!

Wat zijn jouw ambities?

Ik wil graag OR-lid blijven zodat ik eraan kan bijdragen dat Bakker in de positie blijft om goed voor haar medewerkers te kunnen zorgen. Daarnaast wil ik graag gezond mijn pensioen behalen; het lijkt me fijn om het zwaardere fysieke werk steeds iets af te schalen.

Wat doe je graag in je vrije tijd?

Ik vis graag, maar merk dat ik ook buiten mijn werkdagen om bezig wil zijn met mijn taken binnen de OR. Ik heb een groot rechtvaardigheidsgevoel, wat Bakker niet alleen accepteert, maar ook stimuleert. De OR wordt niet als vervelends gezien en er hangt een positieve sfeer. Ik vind het echt leuk om te doen.

Wat draagt Bakker Logistiek bij aan deze balans tussen werk en privé?

Bij mij komen mijn hobby’s en werk dus samen, maar ik merk dat Bakker rekening houdt met thuissituaties en alle tijd en vrijheid geeft aan haar medewerkers om eventuele hobby’s uit te oefenen. Mits het niet te druk is, natuurlijk. Tijdens de feestdagen is het bijvoorbeeld alle hens aan dek!

Hoe heb jij gemerkt dat Bakker altijd bij je is?

In december 2019 kreeg ik een hartinfarct op mijn werk. Mijn collega’s schoten direct te hulp, maar ook Bakker Logistiek als bedrijf heeft heel goed voor me gezorgd in deze periode. Ik merk ook dat als er iets gebeurt met een van mijn medechauffeurs, de waarde van een familiebedrijf echt naar boven komt. Het voelt dan alsof er iets is gebeurd met een familielid. Bakker is een heel collegiaal bedrijf, waarbij er hard gewerkt wordt om die sociale waarden hoog te houden.

Hoe zou je werken bij Bakker Logistiek in 1 of 2 zinnen omschrijven/samenvatten?

Bakker Logistiek is een uitdagend bedrijf die de familiewaarden weet te behouden, waarin je ook jezelf kan blijven.

Nog niet uitgelezen?

Gerelateerde verhalen

Vrachtwagenchauffeur & OR-lid

Arno

Ook op de weg voel ik mij als chauffeur echt geen nummertje!
Lees het verhaal